Motorový člun

Elena Pavlenko
Západočeská univerzita v Plzni

Manta

"Manta" jsem použila jako název svého návrhu lodi, protože mě inspirovalo právě toto zvíře, které je jedno z mořských tvorů, kteří dokáží létat nad hladinou vody. Tělo rejnoka , s ocasem připomínající ostrý šíp , evokuje rychlost a dynamiku. Tento tvar je aplikován, jak na design člunu, tak na logo samotného názvu. Člun je koncipován jako hybrid rekreačního a sportovního typu. Není přizpůsoben pro delší plavbu po moři, kvůli absenci kajuty a zastřešení. Na palubní desku jsem navrhla dotykový display pro ovládání elektroniky, při vypnutí působí palubní deska čistě a elegantně. Loď se ovládá pomocí volantu, umístěném v prostřední části palubní desky. Loď je také vybavená ochranným čelním sklem, pro lepší aerodynamiku a komfort za jízdy. Přední sedačky jsou rozmístěny z obou stran od volantu a jsou nastavitelné. Zadní posezení je maximálně pro čtyři cestující. Pod posezením se nachází úložný prostor s ledničkou. Při řízení řidič většinou stojí, jelikož ve vysokých rychlostech člun naráží do vln a loď se třese. Když řidič zastaví člun, může se posadit na jedno z otočných křesel a odpočinout si. V zadní části paluby je prostor pro odpočinek, kde posádka může relaxovat. V prostoru, mezi řidičem a zadními sedačkami, jsou na bocích umístěny odklápěcí stolky, sloužící k odkládání věcí. Základní rozměry lodi jsou: délka 12,6m, šířka bez křídel 3,3m (s křídly 5.5 m) a výška bez křídel 2.2 m (s křídly 2.9m). Loď je určena maximalně pro 6 osob. Jak již bylo zmíněno, návrh lodi s křídly jsem zvolila, protože křídla zmenšují odpor vody a tím je člun rychlejší. Samotný tvar křídel má obrovský vliv na aerodynamické a hydrodynamické vlastnosti. Spolu s výkonem motoru také ovlivňují rychlost. Během konzultací s odborníky jsem dosáhla optimálního tvaru. Bohužel jsem nemohla provést aerodynamickou zkoušku v programu "Fluent", která by mi pomohla vyhodnotit proudění vzduchu a proudění vody vůči trupu lodi a křídlům. Proto nevíme, jak se loď bude chovat za reálných podmínek. Co se týče materiálů, jejich vlastnosti také významně ovlivní chování člunu na vodě. Trup i křídla člunu jsou navrženy z kompozitních materiálů a uhlíkových vláken, kvůli pevnosti odlehčení člunu. Z internetových zdrojů a ergonomických postupů jsem navrhla optimální rozměry a počet schodů, pro snadné a bezpečné užívání. Zvolila jsem variantu nastupování ze zadní části, jelikož díky bočním křídlům není bezpečné nastupovat. Sedačky jsou navrženy stejným postupem. Jsou polohovatelné a otočné. Na přístrojové desce je systém navigace, vysílačka a integrovaný dotykový display s rozšířenými funkcemi, kterými se dá ovládat celý člun, například ovládání kotvy a vysouvacích úchytů na přivazování lany k molu. Uživatel člunu má, díky dotykovému display, plnou kontrolu nad navigací, povrchovým radarem, podvodním sonarem, ovládáním osvětlení a elektroniky, určené pro zábavu. Pro snadný přístup k motoru slouží odklápěcí zadní paluba, odkloní se pomocí hydraulických ramen. Čelní sklo s hlubokým dvojitým ohybem je vyrobeno z masivního skla, které plynule navazuje na čelní část lodi.