$('#artwork_content').html("\u000A\u000A\u000A\u000A\u000A\u003Cul class\u003D\u0022gallery\u002Dul\u0022\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_01_JPG_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_01_JPG_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Douglas Adams Stopařův průvodce galaxií 1\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_02_JPG_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_02_JPG_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Douglas Adams Stopařův průvodce galaxií 2\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_03_JPG_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_03_JPG_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Douglas Adams Stopařův průvodce galaxií 3\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_04_JPG_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_04_JPG_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Douglas Adams Stopařův průvodce galaxií 4\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_05_JPG_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_05_JPG_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Douglas Adams Stopařův průvodce galaxií 5\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_06_JPG_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/dorusincova_barbora_Stoparuvpruvodcegalaxii_06_JPG_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Douglas Adams Stopařův průvodce galaxií 6\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u003C/ul\u003E\u000A\u003Cdiv class\u003D\u0022gallery\u002Ddiv\u0022\u003E\u000A\u0009\u003Ch3\u003EBarbora Dorušincová\u003C/h3\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cp\u003E\u000A\u0009\u003Cstrong\u003EDouglas Adams Stopařův průvodce galaxií\u003C/strong\u003E\u003Cbr\u003E\u000A\u0009\u003Cstrong\u003ESci\u002Dfi pro každého\u003C/strong\u003E\u003Cbr\u003E\u000A\u0009\u003Cstrong\u003EVyšší odborná škola grafická a Střední průmyslová škola grafická, Praha\u003C/strong\u003E\u000A\u0009\u003C/p\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Ch4\u003EAnotace\u003C/h4\u003E\u000A\u0009\u0009\u003Cp\u003EKniha Stopařův průvodce galaxií je klasickým dílem science fiction literatury. Ve svém zpracování tohoto známého titulu jsem se soustředila na celkovou koncepci knihy. Navrhla jsem její grafickou úpravu, ilustrace i vazbu. \u003Cbr /\u003EPřed navrhováním budoucí podoby mých ilustrací do této práce jsem si vyhledala pokusy jiných výtvarníků, abych se seznámila s různými předchozími přístupy, rozšířila si znalosti ohledně různých řešení designu daného titulu a mohla si lépe ujasnit vlastní způsob zpracování. Většina ilustrací, ke kterým jsem se při svém hledání dostala, má polohu komiksovou, často se vyskytují i počítačové ilustrace. Ty nejméně zdařilé pokusy svojí formou opisují filmové scény, tedy bohužel nepřináší žádný osobitý projev a nový přístup.\u003Cbr /\u003ENa základě tohoto svého průzkumu jsem se rozhodla pro polohu spíše abstraktní.\u003Cbr /\u003EPředlohou pro mé kresby se z větší části staly snímky pořízené Hubbleovým vesmírným dalekohledem, který je umístěn na oběžné dráze Země. Jeho umístění mimo zemskou atmosféru umožňuje pořizovat velmi ostré snímky, což mi dobře posloužilo při navrhování tvaru a pohybu vesmírných těles.\u003Cbr /\u003EA právě z rozmanitých druhů a tvarů mlhovin, hvězdokup, komet, meteoritů, černých děr a dalších vesmírných objektů, jsem při tvorbě svých ilustrací vycházela.\u003Cbr /\u003EMým záměrem bylo, navodit kresbami prostřední, v němž se děj knihy odehrává.\u003Cbr /\u003ESnažila jsem se úplně vyhnout konkrétní popisnosti.\u003Cbr /\u003EKresba je vedena energicky, čtenář tak neupadá do monotónosti, je udržován v jistém napětí, které v sobě ilustrace nesou.\u003Cbr /\u003EIlustrační doprovod mé absolventské práce se v průběhu její tvorby proměňoval.\u003Cbr /\u003EFinální obrazový doprovod tedy tvoří původní ilustrace kreslené, skenované a upravované v grafickém programu.\u003Cbr /\u003EUž v začátku své práce jsem důkladně uvažovala nad vhodným papírem, protože při navrhování tiskovin je jeho správná volba nezanedbatelnou součástí. Ve finální verzi je použit tónovaný recyklovaný papír vysoké kvality. Svojí výraznou strukturou se výborně doplňuje s černobílými ilustracemi a díky své vyšší gramáži také podporuje mnou navrženou drobnou ilustraci ve spodním rohu několika stran, která funguje při listování jako flipbook. Pro předsádky a potah jsem se rozhodla zvolit papír barevně kontrastující k papíru knižního bloku, abych opticky oddělila vnitřní část od desek knihy a přebalu.\u003Cbr /\u003EDíky barevnému kontrastu papírů jsou záložky, na které jsem umístila text, lépe čitelné.\u003Cbr /\u003EKonečný dojem z tiskoviny je právě papírem velmi dobře podpořen a zvyšuje estetický dojem celé knihy.\u003Cbr /\u003EPři konečném zpracovávání sazby v knize jsem použila groteskové písmo John Sans od F. Štorma, v různých řezech. V knižní sazbě se bezpatková písma nevyskytují příliš často. Jejich kresba je jednodušší než u písem patkových a absence serifů způsobuje rychlejší unavení oka čtenáře. Písmo John Sans bylo vytvořeno na konstrukci klasické antikvy písma Baskerville, mají společné například šikmé tahy mínusek, či úhel naklonění kursivy, což se právě v dlouhých pasážích, vyskytujících se v textu, osvědčilo. Jeho větší střední výška podporuje čitelnost v menších velikostech, takže je vhodná právě pro sazbu delších úseků textu a z těchto důvodů jsem se rozhodla právě pro tento písmový\u003Cbr /\u003Efont. V hladké sazbě jsem zvolila velikost písma 11 bodů s prokladem 14 bodů. U hlavního titulu a na obálce jsem zvolila verzálky v řezu Medium, kvůli jejich větší kresebnosti.\u003Cbr /\u003EV textu je velké množství oddílů, jejichž délka je variabilní. Na některých dvoustranách se vyskytují dva i více oddílů za sebou. Proto by bylo nesmyslné, dávat kapitoly na zvláštní stranu, z toho důvodu jsem pouze zvětšila očíslování a použila tučnějšího řezu pro rozlišení kapitol od hladké sazby. V jednotné velikosti jsou čísla oddílů a stránková paginace, tu jsem umístila pod sazbu tak, aby byla v jejím středu a tak tvořila výrazný grafický prvek celé knihy.\u003Cbr /\u003EToto písmo jsem zvolila také proto, že se dobře hodí k ilustracím s měkkou krejonovou stopou a svojí jednoduchostí a čistotou jim příliš nekonkuruje.\u003C/p\u003E\u000A\u0009\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cul class\u003D\u0022awards\u0022\u003E\u000A\u0009\u0009\u000A\u0009\u0009\u003Cli\u003E+Soutěžní práce\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u0009\u000A\u0009\u003C/ul\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u000A\u0009\u003Ciframe class\u003D\u0022fb\u002Dlike\u0022 src\u003D\u0022//www.facebook.com/plugins/like.php?href\u003Dhttp://www.studentskydesign.cz/cs/2016/artwork/987\u0026amp\u003Bsend\u003Dfalse\u0026amp\u003Blayout\u003Dstandard\u0026amp\u003Bwidth\u003D450\u0026amp\u003Bshow_faces\u003Dfalse\u0026amp\u003Baction\u003Dlike\u0026amp\u003Bcolorscheme\u003Dlight\u0022 scrolling\u003D\u0022no\u0022 frameborder\u003D\u00220\u0022 style\u003D\u0022border:none\u003B overflow:hidden\u003B width:450px\u0022 allowTransparency\u003D\u0022true\u0022\u003E\u003C/iframe\u003E\u000A\u003C/div\u003E"); $('#content-left .filter li').removeClass('active'); $('#content-left').find('.content').fadeOut(250).filter(function() { return $(this).data('category') == 'galerie' }).fadeIn(250).find('p').cstypo(); if ($slider !== undefined) { $slider.destroyShow(); } var $slider; // $('.gallery-ul:visible').find('li').first().find('img').imagesLoaded(function(){ $('#artwork_content .gallery-ul').not('.active').addClass('active'); $slider = $('#artwork_content .gallery-ul.active').height($('#artwork_content .gallery-ul.active').find('li').first().find('img').attr('height')).bxSlider({ infiniteLoop: false, prevText: '', nextText: '', hideControlOnEnd: true, onNextSlide: function(currentSlideNumber, totalSlideQty, currentSlideHtmlObject){ $('#artwork_content .gallery-ul.active').animate({height:currentSlideHtmlObject.height()}, 250); } , onPrevSlide: function(currentSlideNumber, totalSlideQty, currentSlideHtmlObject){ $('#artwork_content .gallery-ul.active').animate({height:currentSlideHtmlObject.height()}, 250); } }); // }); // content left - fancybox $('#artwork_content .gallery-ul li a.fbox').click(function(e){ e.preventDefault(); var thumb = $(this).attr('href'); $.fancybox({ href: thumb, overlayOpacity: 0.8, overlayColor: '#fff', showCloseButton: false, hideOnContentClick: true, padding: 0 }); return false; }); $(document).keydown(function(e) { if (e.keyCode == 37) { // left $slider.goToPreviousSlide(); } if (e.keyCode == 39) { // right $slider.goToNextSlide(); } });