$('#artwork_content').html("\u000A\u000A\u000A\u000A\u000A\u003Cul class\u003D\u0022gallery\u002Dul\u0022\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/hojgr_teoreticka_prace_1_jpg_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/hojgr_teoreticka_prace_1_jpg_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Písmo Worldwide a práce s písmem napříč historií 1\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/hojgr_teoreticka_prace_2_jpg_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/hojgr_teoreticka_prace_2_jpg_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Písmo Worldwide a práce s písmem napříč historií 2\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/worldwide_vzornik_1_jpg_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/worldwide_vzornik_1_jpg_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Písmo Worldwide a práce s písmem napříč historií 3\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/worldwide_vzornik_2_jpg_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/worldwide_vzornik_2_jpg_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Písmo Worldwide a práce s písmem napříč historií 4\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cli\u003E\u003Ca class\u003D\u0022fbox\u0022 href\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/worldwide_vzornik_3_jpg_1000x1000_q85.jpg\u0022\u003E\u003Cimg src\u003D\u0022/files/images/2016/06/23/thumbs/worldwide_vzornik_3_jpg_480x320_q85.jpg\u0022 alt\u003D\u0022Písmo Worldwide a práce s písmem napříč historií 5\u0022 height\u003D\u0022320\u0022 /\u003E\u003C/a\u003E\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u000A\u003C/ul\u003E\u000A\u003Cdiv class\u003D\u0022gallery\u002Ddiv\u0022\u003E\u000A\u0009\u003Ch3\u003EJakub Hojgr\u003C/h3\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cp\u003E\u000A\u0009\u003Cstrong\u003EPísmo Worldwide a práce s písmem napříč historií\u003C/strong\u003E\u003Cbr\u003E\u000A\u0009\u003Cstrong\u003EPísmo Worldwide a práce s písmem napříč historií\u003C/strong\u003E\u003Cbr\u003E\u000A\u0009\u003Cstrong\u003EVyšší odborná škola grafická a Střední průmyslová škola grafická, Praha\u003C/strong\u003E\u000A\u0009\u003C/p\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Ch4\u003EAnotace\u003C/h4\u003E\u000A\u0009\u0009\u003Cp\u003ETato práce obsahuje zásadní ukázky ve vývoji práce s písmem a způsobů užívání jeho vlastností. Od úplné historie, přes používání písma v 20. století až po současné nové přístupy, jako vytváření generovaných abeced či generovaného grafického designu. Mapuji vznik různých řezů abeced a jejich rozšíření o úzké a široké varianty písma. Popisuji tvorbu jednolinkových abeced a pokouším se nastínit jejich možnosti použití, jako další možný přístup k práci s písmem. Tedy nejenom pro primární technologický účel (při laserování a dalších průmyslových procesech, které vyžadují použití linkové vektorové grafiky), ale také pro kreativní práci v programech určených především grafickým designérům.\u003C/p\u003E\u000A\u000A\u0009\u003Cp\u003EČást své kreativní práce věnuji experimentu, který jsem si stanovil hned na počátku – vytvořit konstruovanou abecedu, která vychází ze symbolu síťového modelu planety, který je běžně užívaný jako grafický prvek. Tento skelet, ve kterém jsem se snažil najít všechny znaky latinkové abecedy je hříčkou k vytvoření tradičního skeletu písma. Skelet písma se používá primárně k didaktickým účelům, tedy k porovnání proporcí znaků a jejich tvarů. V mém případě jde o pokus skelet využít i k běžnému používání v praxi. \u003Cbr /\u003EPřirozeně jsem se tedy snažil zanechat písmu otevřenou konturu, tím pádem z něj vytvořit jednolinkovou abecedu.\u003C/p\u003E\u000A\u000A\u0009\u003Cp\u003ENašel jsem vhodný program (Glyphs) a vlastní metodu jak jednolinkovou abecedu kreslit a jednoduše exportovat do standardního formátu písem Opentype (\u003Cspan class\u003D\u0022caps\u0022\u003EOTF\u003C/span\u003E). \u003C/p\u003E\u000A\u000A\u0009\u003Cp\u003EJelikož je v současné době program Glyphs jediný program pro tvorbu písma, který dokáže pracovat s otevřenou konturou linky a doposud neexistuje jednoznačný návod, jak písmo v linkách exportovat, musel jsem na tuto možnost přijít. Způsob, který jsem objevil v práci publikuji.\u003C/p\u003E\u000A\u000A\u0009\u003Cp\u003EVýsledkem práce jsou čtyři řezy písma s názvem Worldwide, které dovolují uživateli netradiční způsob užívání. V kreativních programech firmy Adobe (Illustrator, Photoshop, Indesign) je možnost této abecedě přidělit šířku či tvar tahu a zároveň výšku a délku znaků, které si deformací stále zachovávají svoji vnitřní stavbu písmen.\u003C/p\u003E\u000A\u000A\u0009\u003Cp\u003EFinálně jde tedy o možnost manuálního generování písma, bez deformace jeho vnitřní stavby.\u003C/p\u003E\u000A\u0009\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u003Cul class\u003D\u0022awards\u0022\u003E\u000A\u0009\u0009\u000A\u0009\u0009\u003Cli\u003E+Nominace na národní cenu za studenský design\u003C/li\u003E\u000A\u0009\u0009\u000A\u0009\u003C/ul\u003E\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u0009\u000A\u000A\u0009\u003Ciframe class\u003D\u0022fb\u002Dlike\u0022 src\u003D\u0022//www.facebook.com/plugins/like.php?href\u003Dhttp://www.studentskydesign.cz/cs/2016/artwork/1004\u0026amp\u003Bsend\u003Dfalse\u0026amp\u003Blayout\u003Dstandard\u0026amp\u003Bwidth\u003D450\u0026amp\u003Bshow_faces\u003Dfalse\u0026amp\u003Baction\u003Dlike\u0026amp\u003Bcolorscheme\u003Dlight\u0022 scrolling\u003D\u0022no\u0022 frameborder\u003D\u00220\u0022 style\u003D\u0022border:none\u003B overflow:hidden\u003B width:450px\u0022 allowTransparency\u003D\u0022true\u0022\u003E\u003C/iframe\u003E\u000A\u003C/div\u003E"); $('#content-left .filter li').removeClass('active'); $('#content-left').find('.content').fadeOut(250).filter(function() { return $(this).data('category') == 'galerie' }).fadeIn(250).find('p').cstypo(); if ($slider !== undefined) { $slider.destroyShow(); } var $slider; // $('.gallery-ul:visible').find('li').first().find('img').imagesLoaded(function(){ $('#artwork_content .gallery-ul').not('.active').addClass('active'); $slider = $('#artwork_content .gallery-ul.active').height($('#artwork_content .gallery-ul.active').find('li').first().find('img').attr('height')).bxSlider({ infiniteLoop: false, prevText: '', nextText: '', hideControlOnEnd: true, onNextSlide: function(currentSlideNumber, totalSlideQty, currentSlideHtmlObject){ $('#artwork_content .gallery-ul.active').animate({height:currentSlideHtmlObject.height()}, 250); } , onPrevSlide: function(currentSlideNumber, totalSlideQty, currentSlideHtmlObject){ $('#artwork_content .gallery-ul.active').animate({height:currentSlideHtmlObject.height()}, 250); } }); // }); // content left - fancybox $('#artwork_content .gallery-ul li a.fbox').click(function(e){ e.preventDefault(); var thumb = $(this).attr('href'); $.fancybox({ href: thumb, overlayOpacity: 0.8, overlayColor: '#fff', showCloseButton: false, hideOnContentClick: true, padding: 0 }); return false; }); $(document).keydown(function(e) { if (e.keyCode == 37) { // left $slider.goToPreviousSlide(); } if (e.keyCode == 39) { // right $slider.goToNextSlide(); } });